Author Topic: Het koolhydratendieet  (Read 11748 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Doll

  • Member
  • Newbie
  • *
  • Posts: 20
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
Het koolhydratendieet
« on: August 05, 2018, 05:43:31 PM »
Het koolhydratendieet is gebaseerd op de visie van Dr Robert C. Atkins. Dr Atkins heeft jarenlang onderzoek gedaan naar de doeltreffendheid van kooldraatarme afvalprogramma’s. Begin jaren 70 van de vorige eeuw verscheen het boek Dr Atkins Diet Revolution. Ruim 30 jaar later (2002) verscheen een herziene uitgave, waarin hij zijn nieuwe inzichten in heeft verwerkt. Het Atkins die is een levensstijl, waarbij je op je voeding blijft letten en je levenlang gezond en fit blijft.
Het dieet is gebaseerd op veel eiwitten en weinig koolhydraten. De theorie achter het dieet is dat door het toenemende gebruik van suikers welvaartsziektes zijn toegenomen. De suikers in het menselijk lichaam worden omgezet in vet.
Als je suikers naar binnen krijgt wordt omgezet in glucose en stijgt het bloedsuikerniveau (glucoseniveau). De inname van te veel koolhydraten (suikers) verzaken stemmingswisselingen, concentratieproblemen, slaapproblemen en overgewicht.
Hier door is de nieuwe ziekte obesitas ontstaan. Obesitas is te omschrijven als ernstig overgewicht. Door overgewicht kunnen de volgende ziektes ontwikkelen:

Kanker
Diabetes
Hart en vaatziekten
Aandoeningen aan gewrichten
Psychische problemen

Het koolhydraten dieet wordt door mensen gebruikt om af te vallen, dus van het overtollig lichaamsvet af te komen.
De fasen in het koolhydraten dieet conform Dr Atkins

Fase 1: Inductie
Deze fase duurt 14 dagen en is gericht om zo de lichaamsvetten te verbranden. In deze dagen verlies je zo’n 4 kilo aan gewicht
Fase 2: verder gewichtsverlies
In deze fase wordt het dieet bijgesteld, je gaat meer koolhydraat rijk voedsel eten, terwijl je gewicht blijft verliezen.
Fase 3: Voorbereiding op de handhavingsfase
Deze fase is er op gericht dat je voeding afstemt op je energie verbruik, zodat je niet meer afvalt en/of aankomt.
Fase 4: Handhavingsfase
Deze fase is eigenlijk de voorzetting van fase 3, zodat je op gewicht blijft.
Het voordeel van een koolhydratendieet is;
Vetverbranding activeert
Het hongergevoel vermindert
Er een ontgifting plaats vind, je verliest ketonen via de urine

Wat zijn ketonen?
Ketonen worden gevormd als het lichaam vet verbrand, wanneer het lichaam niet voldoende glucose heeft voor de energievoorziening. Ketonen komen via de nieren vanuit de bloedstroom in de urine terecht.
Koolhydraten is de eerste bron die het lichaam aanspreekt om energie te verkrijgen. Om deze suikers op te nemen maakt het lichaam het hormoon insuline aan. Als er geen insuline aanwezig is, gaat het lichaam vet reserves vormen. Wanneer er vet wordt verbrandt, krijg je veel ketonen in het lichaam. Daarom is het advies om veel water te drinken als je een dieet volgt. Ketose is het lichaamsproces van ververbranding.
Als er ketose plaatsvindt in het lichaam, ruikt diegene vaak naar aceton. Mensen die de ziekte diabetes type 1 en 2 ruiken vaak naar aceton.
Als iemands over stapt naar koolhydraatarm dieet dat niet voldoende koolhydraten levert om de glycogeenvoorraden aan te vullen, gaat het lichaam over in ketose. Ketose wordt opzettelijk veroorzaakt in koolhydraatarme diëten.

Nadelen koolhydratendieet

Gevaar is dat de voeding onevenwichtig is samengesteld. Je krijgt te weinig mineralen, vitamine en andere voedingsvezels tegen.
Door de vorming van ketose, kan je naar aceton gaan ruiken.
Door een teveel aan eiwitten worden de nieren zwaar belast.
Om de nadelen van het koolhydratendieet te reduceren, moet je goed op je voeding letten. Dit betekend dat je niet al te strikt moet houden aan het koolhydraten dieet. Je mogelijke tekorten aan moet aanvullen met voedingssupplementen, zoals vitamines en mineralen. Je toch fruit moet eten tijdens alle fases van het Atkinsdieet. Daarnaast moet je een gevarieerd menu samenstellen om het vol te kunnen houden.

Gewichtsconsulent

Het koolhydraten dieet is volgens mij de methode om verantwoord af te vallen,mits je bovenstaande in acht neemt. Ook kan je adviseren om een gewichtsconsulent of een diëtist te raadplegen of beter je door deze specialisten te laten begeleiden.
« Last Edit: August 12, 2018, 11:10:58 AM by admin »

Doll

  • Member
  • Newbie
  • *
  • Posts: 20
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
Re: Het koolhydratendieet
« Reply #1 on: August 12, 2018, 11:12:12 AM »
Het koolhydraatarm dieet is een levensstijl, waarbij het gaat om de vermindering van de koolhydraten in de voeding. Deze levensstijl of dieet stelt je in staat om binnen korte tijd veel overgewicht te verliezen. Mits je vasthoud aan de discipline die dit dieet vereist kun je binnen de eerste 14 dagen, 4 tot 5 kilo afvallen.

Het Atkins dieet heeft mijn voorkeur, omdat hierna wetenschappelijk onderzoek is gedaan door o.a. Dr Atkins. Begin jaren 1990 publiceerde Dr R Atkins, een cardioloog zijn studie over diëten in het boek Dr Atkins New Diet Revolution. Zijn visie is inmiddels wereldwijd omarmt en talloze boeken van andere artsen zijn hierop gebaseerd.

Wat vind je op dit Forum

Recepten van koolhydraatarme diëten
Voorbeelden van Koolhydraatarm diëten weekmenu
Voorbeelden van vervangers voor frisdranken
Artikelen uit de media over diëten en gezondheid
Informatie over bewegen
Trainingsschema's om af te vallen
Informatie over afvallen

Waarom een koolhydraatarm dieet ?

Doordat meer mensen lijden aan overgewicht, heeft dit gevolgen voor de gezond en kwaliteit van leven. Inmiddels is dit een wereldwijd probleem geworden, men spreekt zelfs van een epidemie. Het afvallen is nu noodzakelijk geworden voor de gezondheid van de wereldbevolking. Het probleem van overgewicht, moet onder controle worden gebracht. Steeds meer mensen worden zich van bewust.
Ook de nationale overheden en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) slaan alarm over het toenemende overgewicht van de wereldbevolking. De gevolgen van overgewicht zijn, dat mensen hierdoor ziekten gaan ontwikkelen, zoals kanker en diabetes type 2 (In volksmond suikerziekte.). Mensen overlijden eerder en de gezondheidszorg wordt onbetaalbaar.
De algemene gedachte is dat een groot deel van het overgewicht komt door de koolhydraten die we binnen krijgen. Bood, blikgroente en aardappelen bevatten relatief veel koolhydraten. Aan sommige producten zijn kunstmatig suikers aan toegevoegd. Een voorbeeld hiervan zijn blikgroenten. De producten gebruiken wij dagelijks.

Lichaamsbeweging

Door te bewegen verbruikt het lichaam energie. In de loop van de laatste 50 jaar is de mens minder gaan bewegen. Dit heeft als gevolg, dat het minder bewegen ook een factor is geworden dat mensen steeds zwaarder worden. In combinatie met het voedingspatroon heeft dit een toename veroorzaakt in het aantal mensen met overgewicht. Een dieet heeft alleen maar zin, als je ook meer gaat bewegen.

Afslankmisvattingen

Er wordt ook veel over afvallen geschreven, in een artikel "De 7 meest gemaakte afslankfouten" over de meeste gemaakte afvalfouten wordt in het kort beschreven waar deze fouten uit bestaan.
Er zijn steeds meer mensen die lijden aan extreme vormen van overgewicht. Het merendeel van deze mensen wil ook afvallen, om de kwaliteit van leven te verbeteren en de levensverwachting te verhogen. Een zeer goed middel is dat zij kunnen starten met een koolhydraatarm dieet.
Dit is een dieet dat zeer goed werkt. Het zonder begeleiding of inzicht toepassen van dit dieet geeft als risico dat mensen te weinig koolhydraten naar binnen krijgen. Hierdoor functioneert het lichaam niet naar behoren. Feit is dat je niet alle koolhydraten kan weglaten uit je voeding. Koolhydraten zijn nodig voor de processen in ons lichaam.
Een koolhydraatarm dieet is een eetpatroon dat de consumptie van koolhydraten beperkt. De voeding die een grote hoeveelheid verteerbare koolhydraten bevatten (bijvoorbeeld brood, aardappelen, rijst en pasta) worden beperkt en vervangen voedingsmiddelen die een hoger percentage eiwitten en vetten bevatten. (Bijvoorbeeld vlees, eieren, vis en vleesvervangers) en voeding die een relatief lage hoeveelheid koolhydraten bevatten. (Bijvoorbeeld sla of komkommer)

Overgewicht en gezondheidsrisico

Overgewicht is één van de belangrijke risicofactor voor kanker. Onderzoeken van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bevestigen de eerdere conclusies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds.
Onderzoek wijst uit dat overtollig lichaamsvet het risico op kanker aanzienlijk verhoogt. De rol van dit lichaamsvet bij het ontstaan van kanker is zó groot dat gezegd kan worden dat, na niet roken, het behouden van een gezond gewicht het beste middel is om de kans op kanker te verkleinen. Volgens dit onderzoek zou veel vormen van kanker kunnen worden voorkom als iedereen een Body Mass Index (BMI) onder de 25 zou hebben.

Noodzakelijk bij het gebruik van een koolhydraatarm dieet
Het is noodzakelijk dat tijdens een koolhydraatarm dieet, dat de deelnemers koolhydraatrijke producten gaan vervangen door voeding met minder koolhydraten. Het menselijk lichaam heeft koolhydraten nodig om de interne lichaamsproces goed te laten functioneren. Dit is namelijk de brandstof van ons lichaam.

Voor die insuline productie in ons lichaam moeten wij koolhydraten binnenkrijgen is. Als er te weinig koolhydraten naar binnen krijgen, krijgen wij de behoefte om te gaan eten. De inname van koolhydraten moet in balans komen. Momenteel krijgt de wereldbevolking in toenemende mate te veel koolhydraten naar binnen. Koolhydraten zijn suikers. De cyclus van teveel "suikers" kan doorbroken worden als je met koolhydraatarm dieet start.

Discipline is hierbij vereist. Daarnaast is dit ook een verandering van levensstijl. Deze aanpassing in levensstijl zorgt er voor dat je gezonder en bewuster gaat leven. Je gaat beter eten en je krijgt gezondere voedingsstoffen naar binnen. Het is van belang, dat je hierbij doorzet. Het volhouden is vaak moeilijk, dit moet je niet alleen doen, maar samen met je partner of je gezin. Hierdoor heb je steun aan elkaar en de gezinsinkopen aan voedingsmiddelen wordt hierdoor aangepast. Er zijn dus geen slechte voedingsmiddelen meer in huis.
Let op: Als je start met koolhydraatarm dieet, kun je de koolhydraten inname niet vermijden.
Het voedingscentrum waarschuwt voor eenzijdige vermageringsdiëten. In brood zitten waardevolle voedingstoffen en vezels, zodat brood thuis hoort in een koolhydraatarm dieet. Vezelrijk brood zorgt óók voor een verzadigd geval. Brood staat niet voor niets in de schijf van vijf.

Gezond eten

Gezond eten is voor jong en oud belangrijk, helaas zijn er veel mensen die toch te maken hebben met overgewicht.
Voor hen is het belangrijk op de gezondheid te gaan letten, zij kunnen hierbij denken aan een dieet. Maar niet ieder dieet is gezond, daarom kun je ook veel bereiken met gezond eten. Als je namelijk iedere dag groenten en fruit eet en niet iedere dag vette friet, dan voel je jezelf al een heel stuk fitter. Als je niet gezond eet, kan het zijn dat je snel moe bent en je lichaam gaat klachten geven omdat het bepaalde vitaminen en mineralen gaat missen.
Gezond eten is daarom van levensbelang en daar kun je aan werken met een koolhydraatarm dieet. Het hoeft niet zozeer te zijn dat je direct een heel dieet gaat volgen, je kunt ook koolhydraatarm gaan eten.

Gezond eten, wat moet ik eten?

Als je van zoetigheden houdt, lekker wilt knabbelen en genieten, dan zal chips er vast en zeker graag in gaan. Ook koekjes, toast en wit brood zal je vast en zeker graag willen eten. Dan moet ik je teleur stellen, want hier zitten veel koolhydraten in en teveel van deze koolhydraten is niet goed voor je lichaam.

Je lichaam kan niet zonder koolhydraten, maar als je op je gewicht moet letten dan is het beter om koolhydraat arm te eten. Er zijn ook producten waar wel koolhydraten inzitten, maar dan kleinere hoeveelheden of goede koolhydraten. Het is dan niet zo schadelijk om deze te eten en je lichaam krijgt toch de juiste hoeveelheden binnen.
Aardappelen bevatten ook veel koolhydraten maar zijn wel gezond om bijvoorbeeld één keer per week te eten, tenzij we er veel saus overheen gaan gooien. Dan is het gezonde effect weg. Let daarom bij gezond eten op de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt, wissel af met eten en zorg er voor dat je voldoende en verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Je hebt je eigen gezondheid grotendeels zelf in de hand.
 

Obesitas Forum

Re: Het koolhydratendieet
« Reply #1 on: August 12, 2018, 11:12:12 AM »

Doll

  • Member
  • Newbie
  • *
  • Posts: 20
  • Karma: +1/-0
    • View Profile
Re: Het koolhydratendieet
« Reply #2 on: August 12, 2018, 11:19:16 AM »
Koolhydraten dieet, alles wat je moet weten over het koolhydraten dieet. Alhoewel er meerdere koolhydraten diëten bestaat, zijn veel van deze diëten in de essentie hetzelfde.

Naar koolhydraatarm dieten is wetenschappelijk onderzoek gedaan. Dr Robert Atkins was een cardioloog, die onderzoek heeft gedaan naar de werking van een koolhydraatarme dieten. Hij heeft hierover diverse boeken en publicaties geschreven. Zijn werk wordt als referentie bron gebruikt door Artsen, onderzoekers, diëtisten en gewichtsconsulenten.

Eigenlijk is de titel: ‘koolhydraten dieet’ een beetje misleidend. Dit suggereert namelijk dat dit gaat om een dieet met veel koolhydraten. Nu is dit natuurlijk niet het geval. Een koolhydraten dieet, ook wel koolhydraatarm dieet genoemd bevat een verminderde hoeveelheid koolhydraten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het absoluut niet waar dat je koolhydraten geheel uit je voeding bant.
Koolhydraatarme diëten worden gehanteerd als een middel om gewicht te verliezen. Sommige onderzoekers hebben vastgesteld dat een koolhydraatarme diëten in staat zijn om ziekten te bestrijden en/of te voorkomen. Hieronder vallen o.a. obesitas, diabetes, epilepsie, hoge bloeddruk, hart en vaat aandoeningen. Voorstanders van koolhydraatarme diëten stellen dat het de toename is in gebruik van suikers de "epidemische" niveaus van veel ziekten van de moderne maatschappij heeft veroorzaakt.

Hoe volg je een koolhydraten dieet?

Het advies wat we je kunnen geven is dat je eerst goed geïnformeerd moet zijn, voordat je uberhaupt overweegt zo’n dieet te volgen. Wist je bijvoorbeeld dat koolhydraten heel belangrijk zijn voor je lichaam? Dit heeft te maken met de brandstof cyclus die je lichaam doorloopt bij het gebruiken van brandstoffen in je lichaam. Ook zijn niet alle koolhydraten hetzelfde en is er slechts een klein gedeelte echt ongezond voor je.

De term koolhydraatarm dieet wordt vandaag het sterkst in verband gebracht met het door dr Robert Atkins ontwikkelde dieet. Er is echter een verzameling andere diëten die in mindere of meerdere mate dezelfde principes delen.
Er is daarom geen breed geaccepteerde definitie wat een koolhydraatarm dieet precies is. Het is belangrijk om op te merken dat het niveau van de consumptie van koolhydraten zoals gedefinieerd door medische onderzoekers kan verschillen van het niveau van koolhydraten gedefinieerd door dieetadviseurs. Voor de doeleinden van deze, richten we de aandacht op diëten die de inname van koolhydraten in de voeding in dusdanige mate reduceren om dramatisch de productie van insuline in het lichaam te verminderen of te elimineren, en om de ketosis (de productie van ketonen die gebruikt worden als energiebron in plaats van glucose) te stimuleren.

Als samenleving zijn we nu geprogrammeerd koolhydraten te verbinden met alle slechte voedingsmiddelen. Taart, cake, koekjes en fastfood. Het is zeker waar dat de koolhydraten in deze voedingsmiddelen zeer slecht voor je zijn, maar daarmee wordt ‘de goede kant’ van koolhydraten geheel vergeten. Nee koolhydraten zijn niet de boosdoener! Het gaat erom dat je weet welke koolhydraten je eet, welke belangrijk zijn en zelfs bijna onmisbaar voor je lichaam. Maar ook welke je geheel buiten je lichaam moet houden. Zonder de juiste informatie kun je dit nooit voor elkaar krijgen. Het advies is dan ook, om naast je goed te laten informeren, ook een goed aangeschreven en onderbouwd koolhydraten dieet te volgen.

Er zijn twee redenen waarom koolhydraten diëten goed werken. De eerste reden ligt hem in het feit dat wij als samenleving gewoon simpelweg veel te veel koolhydraten eten. Naast alle voorverpakte junkfoods, eten wij de hele dag koolhydraten. ‘s morgens boterhammen of ontbijtgranen, ‘s middags een broodje of boterhammen ‘s avonds aardappelen of rijst. Zonder het door te hebben eten we zo veel te veel koolhydraten. Koolhydraten zijn onze eerst brandstof en slaan zich op in onze spieren en lever als glycogeen.
Deze brandstof tanks kunnen we niet onbeperkt blijven vullen. Als ze overlopen hebben we een overschot aan energie, waar je lichaam wel raad mee weet. Dit wordt omgezet in vet. Ondanks dat we heel blij kunnen zijn met deze brandstof tanks, je maakt er tenslotte dagelijks gewillig gebruik van. Willen we ze niet laten overlopen. Vanwege het simpele feit dat wij onszelf hebben aangeleerd meer koolhydraten te eten dan we nodig hebben, is het volgen van een koolhydraten dieet een goed idee. Nogmaals is het daarbij wel afhankelijk welk koolhydraten dieet je volgt. Wat wij namelijk niet willen is dat deze brandstof tanks waar het glycogeen in zit, volledig leeg raken. Dit is slecht voor je lichaam en is iets wat wij een ‘catabolische staat’ noemen, ofwel ‘afbrekende staat’, hoe dat precies werkt kun je verder lezen in dit artikel: waarom een koolhydraten dieet volgen.

 

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

Recent Posts

Oplossing obesitas mogelijk binnen handbereik by Doll
August 12, 2018, 11:45:12 AM

10 dagen dieet tips by Doll
August 12, 2018, 11:31:32 AM

Diëten in overvloed by Doll
August 12, 2018, 11:23:52 AM

Re: Het koolhydratendieet by Doll
August 12, 2018, 11:19:16 AM

Nadelen van een koolhydraten dieet by Doll
August 12, 2018, 11:17:31 AM

Re: Het koolhydratendieet by Doll
August 12, 2018, 11:12:12 AM

De 7 meest gemaakte afslankfouten by Doll
August 12, 2018, 11:02:05 AM

Hoe bereik je afnamen van het lichaamsgewicht by Doll
August 12, 2018, 10:48:44 AM

Montignacdieet by Doll
August 12, 2018, 10:45:54 AM

Bewegen en afvallen by Doll
August 12, 2018, 10:37:37 AM

Hoe werkt afvallen by Doll
August 12, 2018, 10:36:30 AM

Hoi allemaal by Doll
August 07, 2018, 06:49:19 AM

De Schijf van Vijf by Doll
August 05, 2018, 06:07:41 PM

Het koolhydratendieet by Doll
August 05, 2018, 05:43:31 PM

Striae bij mensen met overgewicht by Doll
August 05, 2018, 04:01:33 PM

Tips om Obesitas zelf aan te pakken by Doll
August 05, 2018, 04:00:02 PM

Powered by EzPortal